Er komt altijd gedoe 

20 februari 2020

Als manager geef ik het je te doen. Transities, fusies, reorganisaties, overnames… allerlei veranderingen die invloed hebben op jou en op jouw team. En jij moet het maar opvangen. 

Want alle genoemde ontwikkelingen zijn bedoeld om een positief resultaat op te leveren. Om te groeien of juist voor stabiliteit te zorgen. ‘De neuzen gaan weer dezelfde kant op’ of ‘we trekken de organisatie naar een hoger plan’ is meestal het doel.  

Maar jee, wat een gedoe geeft dat.  

Want hoe leuk je alles ook noemt, het is verandering. En daar houden de meeste mensen niet zo van. Dus krijg je gedoe; weerstand, drama, muiterij, anarchie, leegloop, verzuim, opstand en er zijn zelfs mensen die de verandering eenvoudig  willen negeren. Ze werken er gewoon niet aan mee. Een mooi voorbeeld is het verhaal van een man die in 2002 vertelde dat toen de gulden plaats moest maken voor de euro, hij hier niet aan mee ging werken. Hij weigerde pertinent! Hij zou gewoon met de gulden blijven betalen want die euro was maar onzin! 

Nu houd ik persoonlijk wel van wat doorzettingsvermogen maar dit was een kansloze actie. Met name voor hemzelf want linksom of rechtsom moest hij toch mee in de verandering en dat was vast lastig. 

In het bedrijfsleven is dit vaak ook het geval. Er wordt van hoger af een beslissing genomen om iets te veranderen. De directie heeft de zaak goed onderzocht en berekend, en heeft de conclusie getrokken dat het iets heel goeds op gaat leveren. In welke situatie het bedrijf ook zit, het gaat na de verandering, sowieso beter worden.  

Met alle goede intenties ten spijt en hoe goed onderbouwd de verandering ook medegedeeld wordt, het gaat geheid gedoe opleveren. 

Er zijn altijd medewerkers die met hun hakken in het zand gaan en die de hele verandering maar niks vinden. Vanuit hun eigen blik op de werkelijkheid zijn ze er ook bang voor dat dit gedoemd is te mislukken. Die angst kruipt bij menigeen onder de huid en als ze vanuit die emotie gaan reageren dan ontstaat er flink gedoe. Als manager sta je dan voor de schone taak om deze mensen op te vangen en te begeleiden. Jij mag ze door de verandering heen helpen en ze uitleggen dat het echt allemaal goed komt.  

Hoe doe je dat? Wat pas je toe om het vertrouwen erin te krijgen en te houden? De tijd van de botte bijl en de zweep is toch echt wel voorbij. Al zie ik dat er hier en daar nog gepoogd wordt om terror management toe te passen in de hoop op een positief resultaat. 

Maar goed, dat terzijde.  

De oplossing om gedoe op de juiste manier te kunnen begeleiden, is heel eenvoudig;  

Leg al het gedoe open en bloot op tafel. Geef het een naam. Pak het vast en bekijk het van boven en onder. Want het is er. En als het er niet is, dan komt het.  

Is dat doemdenken? Nee, dat is realistisch.  

Gaat elke medewerker gedoe geven? Gelukkig niet, maar ze zijn er altijd. 

Waarom geeft de één dan wel gedoe en de ander niet? Omdat iedereen verschillend is. De één snapt best dat de verandering nodig is en gaat er dan ook voor. Maar de ander heeft om verschillende redenen meer tijd nodig.  

En waarom zou je het gedoe dan benoemen? Omdat je er dan wat aan kan doen. Als je het gelijk benoemd, kunnen mensen zich niet meer verstoppen. Want wij houden niet van verandering maar ook niet van het bespreken wat dit met je doet.  

Dus…, sta je voor een verandering binnen je organisatie? Ik hoop dat bovenstaand verhaal genoeg reden is om het potentieel gedoe in kaart te brengen. Leg alles op tafel. Dan kan het zich niet meer verstoppen om je op een winderige winterochtend als een duveltje in een doosje je te overvallen.  Want dan heb je naast gedoe, de bekende poppen aan het dansen. En dat wil je echt voorkomen! 

Geschreven door: Inge Miltenburg-Bos 

 P.S. Herken je dit en wil je hier hulp bij of hier geheel vrijblijvend over doorpraten? Laat dan hier je gegevens achter. 

Andere inspiratie

SlaatNietAan

Wat moet ik toch met die cliënt waarbij de coaching niet aanslaat?

Als coach ben je altijd op zoek naar manieren om jouw coachees te helpen en te motiveren. Maar soms kan het gebeuren ...
Blog9_7Sleutels (1)

De 7 sleutels om overbelasting op te sporen

Veel werkgevers, leidinggevenden en managers hebben te maken met ziekteverzuim door psychische klachten. Vaak ben je ...
Woedekopie

Woest was hij

Woest was hij. Een vat vol met emoties. ‘Het ergste is dat ik er niet bij kon zijn. Klote corona. Binnen twee weke...