Veel werkgevers, leidinggevenden en managers hebben te maken met ziekteverzuim door psychische klachten. Vaak ben je als manager te laat om in te grijpen en wel om de eenvoudige reden, dat je het niet gezien hebt.
Als een collega huilend aan je bureau zit omdat het ‘allemaal te veel aan het worden is’, ben je te laat. Dan is het tijd om hulp in te schakelen en om iemand naar huis te sturen. Dat is niet fijn. Voor de medewerker is het vaak heel heftig om toe te geven dat het niet goed gaat en vaak schaamt iemand zich ook nog als hij of zij naar huis gestuurd wordt. Voor de werkgever levert het ook wat extra uitdagingen op. Het kost niet alleen geld maar vaak worden de taken van de zieke medewerker bij anderen neergelegd. En dat terwijl die vaak ook al genoeg op hun bordje hebben.
De cijfers van mensen die thuis zitten met een burn-out, blijven ondertussen stijgen. Maar er zijn manieren om het proces van overbelasting naar overspannenheid en de uiteindelijke burn-out te stoppen. Hoe je dat kunt doen, is beginnen te onderzoeken of jouw medewerkers overbelast zijn.
Hoe je dat doet? Lees hier de 7 sleutels die je daarbij helpen.
- Creëer als eerste een veilige omgeving om te onderzoeken hoe het werkelijk met iemand is. Ga bijvoorbeeld naar de medewerker toe in plaats van iemand uitnodigen in jouw kantoor. Loop desnoods een rondje mee.
- Benoem wat er allemaal goed gaat. Wees positief in je communicatie. Weet ook dat de medewerker zich wellicht schaamt. Er heerst nog steeds een taboe op overspannenheid, stress en burn-out. De medewerker heeft vaak deze gedachte: ”Dat anderen daar last van hebben okee, maar ik kan toch wel wat hebben?”
- Erkennen dat je als manager het niet altijd op kunt lossen. Door jezelf ook kwetsbaar op te stellen, kom je op hetzelfde menselijke niveau. Weet ook dat goed voorbeeld goed doet volgen.
- Pas je vraagstelling dusdanig aan dat iemand de ruimte krijgt om te vertellen. Bijvoorbeeld bij het overlijden van een dierbare: Condoleren en wat vragen stellen over de persoon die overleden is en stel dan eens de vraag: “Hoe zijn de afgelopen dagen voor jou geweest?” En luister alleen maar.
NB Weet ook dat de medewerker het zelf niet altijd in de gaten heeft dat hij overbelast is. Je kunt gewoon vragen: Ik zie je steeds rennen door het pand, heb je dat in de gaten? Kun je vertellen waarom je steeds haast hebt? Let wel op: Op het moment dat iemand in de weerstand gaat, is hij of zij dus al verder dan je dacht en is het tijd om een vertrouwenspersoon of coach in te schakelen.
- Ieder mens is verschillend en ook de veerkracht van eenieder is anders. Blijf dus uit oordelen, maar vraag. Vraag en luister. En, kijk bijvoorbeeld samen naar mogelijkheden om werk of privédruk te verminderen. Een medewerker weet vaak zelf heel goed wat hij of zij graag zou willen. De vraag: “Stel alles is mogelijk, wat zou je dan veranderen?” Het wil niet zeggen dat dan alles kan maar door iemand in mogelijkheden te laten denken, geeft al lucht.
- Kijk ook eens of iemand niet te weinig op zijn of haar bordje heeft. Dat de dagen niet te saai zijn. Dat maakt namelijk erg onzeker! En dat geeft weer stress. Zorgen voor uitdaging, verantwoordelijkheid of een opleiding kan ook een mogelijkheid zijn.
- En de laatste, wees vooral mens. Zorg dat je op hetzelfde level zit. Toon begrip, ook al begrijp je het niet helemaal. Zeg dat dan ook. Probeer je te verplaatsen zo ver als mogelijk en vraag anders om meer uitleg. Houdt respect voor de ander.
Als je een paar van deze sleutels toepast, krijg je zicht op de situatie. En dat is erg handig. Want zo kun je voorkomen dat iemand daadwerkelijk omvalt en thuis komt te zitten.
Maak het verschil en help je medewerker.
Wil je hier meer over weten? Of merk je dat iemand inderdaad overbelast is? Download dan nu onze verdiepende vragen:[gravityform id=”6″ title=”true” description=”true”]
Of neem direct contact op, wij helpen immers graag. Nodig ons uit voor een kopje koffie en we leggen je uit wat de mogelijkheden zijn. Bij twijfel, andere managers gingen je voor. Kijk maar hier.