Rouw op de werkvloer

31 mei 2017

Heb jij als manager dit weleens meegemaakt? Je collega is teruggekomen op de werkvloer, nadat hij zijn beste vriend had verloren. Je collega is er wel maar is een schim van de persoon die hij vroeger was. Hij lijdt onder zijn verdriet maar doet zijn best om het werk weer op te pakken.

Wat doe jij als manager? Laat je hem met rust, of ga je het gesprek aan?  Veel managers laten zo’n collega liever met rust. Onder het mom van ‘laten we gewoon de draad weer oppakken, dat helpt,’ of ‘hij wil hier vast niet over praten met zijn collega’. En zo wordt iemand vaak aan zijn lot overgelaten op de werkvloer. Iets wat pittige gevolgen kan hebben. Want dit is niet de beste manier om iemand te helpen. Als je iemand bent verloren, wil je daarover praten. Het liefst de hele dag. En ja, omdat je zoveel verdriet en pijn hebt, vertel je regelmatig hetzelfde. Daar kan je dan niets aan doen.

Laatst hoorde ik een verhaal van iemand die op zijn werk was gekomen, twee weken na het overlijden van zijn vader.  Zijn vader was plotseling overleden aan een hartinfarct en was slechts 62 jaar geworden. Voordat de medewerker achter zijn bureau kon gaan zitten, werd hij bij zijn leidinggevende geroepen. Deze zei hem: ‘Wat fijn dat je er weer bent, vertel eens, wat is er allemaal gebeurd de afgelopen weken?’ En zo kreeg de man alle ruimte om te vertellen. De leidinggevende luisterde slechts. Meer was ook niet nodig op dat moment. Toen de man stopte met praten, vertelde de leidinggevende hem dat het goed was om met een professional te gaan praten. Iemand die hem hierbij kon begeleiden.

Nu kan je denken: ‘Dat is toch niet nodig. Iedereen krijgt toch te maken met verlies. Dus dat kan je best zelf.’ Dat klopt. Je kunt dat best zelf. Maar dat kan erg lang duren en kan zelfs leiden tot een burn-out of depressie. Daarom is het goed om te kiezen voor begeleiding. Als je iemand verliest, krijg je er namelijk geen gebruiksaanwijzing bij hoe je daarmee om kunt gaan. Dan is het erg fijn als je wat hulp krijgt. En dat er iemand is die naar  je luistert.

De leidinggevende had zich verdiept in de problematiek van rouw en wist op die manier dat iemand die in een rouwproces zit, makkelijker in een depressie of burn-out terecht kan komen. Zeker als je te maken krijgt met een heftig rouwproces zoals het overlijden van een jong iemand of als iemand onverwachts  verdwijnt uit je leven. En als leidinggevende wil je geen depressieve of opgebrande medewerker in je team hebben. Los van het feit dat het voor de persoon in kwestie erg vervelend is. Deze problematiek heeft een grote invloed op de sfeer en productiviteit van het hele team.

Om het gewoon maar te benoemen, dat gaat geld kosten. En dat is niet nodig. Onze leidinggevende werkte gelukkig bij een organisatie die het welbevinden van de medewerkers op de eerste plek zette en dus schoof hij ons visitekaartje over de tafel naar zijn collega toe. ‘Jij gaat met deze dames praten,’ zei hij. ‘Zij gaan je helpen om hiermee om te leren gaan en om je leven weer opnieuw op te pakken.’ En dat hebben wij gedaan. De medewerker voelde zich gehoord en gesteund door zijn werkgever. Dit hielp enorm in het rouwproces en wij zijn dan ook nu in de fase dat hij doorheeft dat deze ervaring hem een krachtiger mens heeft gemaakt. Dit is voor de werkgever en het hele team ook erg fijn!

Dus, als je kijkt naar de eerste alinea van deze blog. Stel dat jij in een vergelijkbare situatie terechtkomt, denk dan nog eens aan ons en nodig je collega op de eerste dag dat hij weer aan het werk gaat uit voor een gesprek. Begin het gesprek dan met de vraag: ‘Hoe ben jij de afgelopen dagen doorgekomen? Verder hoef je niets anders te doen dan te luisteren. Luister en heb oprechte aandacht.  Weet dat je daarmee een verschil kan maken.

Wil je hier meer over weten?  Neem dan contact op. Wij leggen je graag persoonlijk uit op welke wijze je nog meer ondersteuning kunt bieden.

Andere managers weten dit al. Kijk maar hier.

Mogen wij  jouw bedrijf en collega’s helpen?
Wij helpen werkgevers graag bij het structureel oplossen van verzuim door te investeren in hun collega’s. Meer weten? Nodig ons uit voor een presentatie (klik hier).

Wat zegt
Vrouw (41) - Docent ROC Midden Nederland

“November 2016 … ik zat er helemaal doorheen. Alles was me te veel, de chaos in mijn hoofd, mijn to-do lijstjes, mijn werk, mijn kinderen, mijn relatie, mijn eigen gedachten. Wat een ellende! Wat een puinhoop! En ik bleef maar doorgaan want in mijn ogen was er geen andere optie. Tot het moment dat ik…

Lees verder

Waarom Krachtig Mens? Omdat je gedoe wilt verhelpen en voorkomen op de werkvloer.

Gedoe ontstaat vaak door afname van vitaliteit. Hierdoor stijgt vaak ook het ziekteverzuim. En dat wil je voorkomen want weet jij hoe hoog de kosten voor verzuim bij jouw organisatie? Ziekteverzuim kost werkgevers in Nederland 11,5 miljard per jaar. Dat is ongelofelijk zonde! Het een leidt tot het ander. Gezonde en vitale medewerkers leiden tot een gezonde flow in jouw organisatie. En dus ook gezonde financiele resultaten. Als HR-manager, casemanager, werkgever, bedrijfsarts, zet jij je vast ook in om het verzuim en zo laag en kort mogelijk te houden.

Voor wie? Hét aanbod