Over goed werkgeverschap

24 aug 2017

De vakantie is voor velen van ons voorbij.
Dit betekent dat onze economie langzaam maar zeker weer gaat draaien en uit de zomerstand gaat. Persoonlijk vind ik het heerlijk om weer aan het werk te gaan. En met mij vele anderen.

Maar niet iedereen heeft weer zin in werken. Als je als manager kijkt naar je collega’s, zie je de eerste paar dagen waarschijnlijk nog geen verschil tussen de mensen die echt fit terug zijn gekomen en degenen die doen alsof. Dat zijn de collega’s die heel graag hun vakantiegevoel vast willen houden maar waarbij je na een paar dagen al ziet dat ze weer last hebben van stress.

En wat doe jij als manager?
Laat je het gebeuren omdat je het zelf ook gewoon druk hebt, of spreek je je collega aan?

Ik geef je een voorbeeld om over na te denken.
Na afronding van een project ging Annemarie tijdens een evaluatiemoment, enigszins gespannen het gesprek aan met haar manager. Annemarie gaf aan wat er goed was gegaan en wat nog verbetering nodig had. Haar manager keek naar Annemarie en het viel haar op dat Annemarie niet zo helder en georganiseerd was als een paar maanden geleden. Daar waar ze altijd pragmatisch aan het werk was gegaan, had ze nu steken laten vallen. Haar handen trilden en haar wangen waren bleek. En dat terwijl ze net terug was van een welverdiende vakantie op Tenerife.

Met het doorzettingsvermogen en de inzet van Annemarie was niets mis. Ze zat op haar plek als marketing coördinator en ze had haar hart echt verpand aan de organisatie. En toch, klopte er iets niet. De manager onderbrak Annemarie en stelde haar de simpele vraag; ‘Hoe voel jij je?’ Annemarie keek verschrikt op. Zij vond dit geen standaardvraag voor haar manager om te stellen. De manager ging nog even door. ‘Gaat het wel goed met je? Je bent anders dan een paar maanden geleden.’ En de manager benoemde wat ze zag en uitte haar oprechte bezorgdheid.

In de wet (Artikel 611 Burgerlijk Wetboek Boek 7) staat het volgende: ‘De werkgever en de werknemer zijn verplicht zich als een goed werkgever en een goed werknemer te gedragen.’ Nu kan je erover twisten wat goed is maar er zijn een aantal zaken helder. Goed werkgeverschap bestaat uit een aantal componenten. In dit artikel in PW, vind je de resultaten van een recent onderzoek van goed werkgeverschap. Eén daarvan is dat je vertrouwen biedt.
Voor mij betekent dat, dat je als medewerker ook kan delen als het even niet zo goed met je gaat. Dat je je bijvoorbeeld veilig genoeg voelt om te durven zeggen dat je last hebt van stress en hier ook fysieke klachten van hebt.

De reden van stress? Dat kan van alles zijn. Ieder mens is anders en iedereen heeft zijn privé en werkleven anders ingericht. Iedereen zoekt op zijn of haar manier naar een juiste balans. Er is in mijn beleving niet één oplossing voor iedereen. Gelukkig zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden dus er is voor ieder persoon een mogelijkheid om in balans te komen.

Maar één ding is zeker, als je de reden wilt weten waarom iemand stress ervaart…., vraag het!

In het geval van Annemarie was het erg fijn dat haar manager even deze persoonlijke vraag stelde. En waarom ook niet. Je zit tenslotte een groot deel van de dag naast of bij elkaar. Je deelt veel op het gebied van werk op zo’n dag, dus een meer dan menselijke vraag stellen is niet vreemd in mijn beleving. De vraag: “Gaat het wel goed met je?” hielp Annemarie om haar relatieproblemen te bespreken. Deze zorgen belasten haar zo, dat haar concentratie sterk was verminderd en helaas had de vakantie niet gebracht wat ze hoopte. Het gaf Annemarie wat lucht door hier met haar manager over te praten. En de manager snapte wat er speelde en kon door simpelweg naar haar te luisteren, een bijdrage leveren.

Onderaan de streep betekende dit een minder gestreste medewerker en een manager die goed werkgeverschap heeft toegepast.

Dus om op mijn eerdere vraag terug te komen.
Wat doe jij als manager?
Kijk je af en toe even bewust naar je collega’s of stort je je volledig op alle werkzaamheden die gedaan moeten worden?
Sta af en toe even stil en kijk naar de mensen op je heen, is mijn advies. Het geeft je misschien de informatie die niet altijd in woorden wordt gedeeld.

Zo maak je jouw persoonlijke bijdrage aan de organisatie en de mensen om je heen nog waardevoller. .

 

Wil je hier meer over weten?  Neem dan contact op. Wij leggen je graag persoonlijk uit wat je hier aan kan doen. Andere managers weten dit al. Kijk maar hier.

Mogen wij  jouw bedrijf en collega’s helpen?
Wij helpen werkgevers graag bij het structureel oplossen van verzuim door te investeren in hun collega’s. Meer weten? Nodig ons uit voor een presentatie.. Laat je gegevens hier achter en wij nemen binnen 24 uur contact met je op.

Wat zegt
Vrouw (41) - Docent ROC Midden Nederland

“November 2016 … ik zat er helemaal doorheen. Alles was me te veel, de chaos in mijn hoofd, mijn to-do lijstjes, mijn werk, mijn kinderen, mijn relatie, mijn eigen gedachten. Wat een ellende! Wat een puinhoop! En ik bleef maar doorgaan want in mijn ogen was er geen andere optie. Tot het moment dat ik…

Lees verder

Waarom Krachtig Mens? Omdat je gedoe wilt verhelpen en voorkomen op de werkvloer.

Gedoe ontstaat vaak door afname van vitaliteit. Hierdoor stijgt vaak ook het ziekteverzuim. En dat wil je voorkomen want weet jij hoe hoog de kosten voor verzuim bij jouw organisatie? Ziekteverzuim kost werkgevers in Nederland 11,5 miljard per jaar. Dat is ongelofelijk zonde! Het een leidt tot het ander. Gezonde en vitale medewerkers leiden tot een gezonde flow in jouw organisatie. En dus ook gezonde financiele resultaten. Als HR-manager, casemanager, werkgever, bedrijfsarts, zet jij je vast ook in om het verzuim en zo laag en kort mogelijk te houden.

Voor wie? Hét aanbod