fbpx

Jongeren hebben een grotere kans op een burn-out

30 jan 2017

Laatst had ik een gesprek bij een dienstverlenende instelling. De HR-manager waar ik mee sprak, vertelde mij dat er met name bij jongere medewerkers veel sprake was van stress. Dit had voornamelijk met werkdruk te maken en met de verwachtingen die er waren. Verwachtingen van de nieuwe werkgever maar zeker ook die ze van zichzelf hadden.

Ze willen het goed doen. Alles geven wat ze geleerd hadden. En natuurlijk de hele dag vol energie aan het werk zijn. Echter, in de praktijk gaat het vaak anders. De werkdruk is vaak zo hoog dat ze dreigen overspannen te raken. Volgens Jan van den Hoogen van Arbo Unie (zie artikel PW de Gids) heeft dit te maken met onvoldoende hersteltijd oftewel de mentale veerkracht die een keer ophoudt. Jongeren hebben simpelweg ook hun grenzen.

Met name de groep tussen de 25 en 35 jaar hebben het zwaar. De reden hiervoor is onder andere dat zij zichzelf nog onvoldoende kennen. Ze meten zichzelf met berichten uit de media en ze weten niet goed waar hun eigen grenzen liggen. Hebben vaak te maken met een stuk onzekerheid qua aanstellingsduur. Gunnen zichzelf onvoldoende rust en ze hebben een slechte balans tussen werk en privé.  Kortom, jongeren staan veel te lang ‘aan’. Daarbij denken ze dat multitasking werkt, terwijl in de praktijk blijkt dat ze meer tijd en energie kwijt zijn als ze alles tegelijkertijd willen doen dan wanneer ze elke taak 1 voor 1 aangaan.

Wat daar ook nog bij komt kijken, is dat het gevoel van voldoening vaak ontbreekt. Medewerkers zijn niet meer creatief en hebben een laag gevoel van eigen waarde. Ze voelen zich letterlijk vaak niets waard omdat ze geen waarde toevoegen in hun beleving.

Voor een manager is dat vaak lastig om te zien. Je kunt dan iemand wel de hemel in prijzen in de hoop dat zijn of haar gevoel van eigenwaarde dan omhoog gaat, maar meestal is dat niet voldoende. Want dan is het de waarde die een ander geeft en het komt dan dus niet uit de medewerker zelf. Hetgeen wat het beste werkt, is toch intrinsieke positieve motivatie.  Het inzicht dat je als medewerker waarde toevoegt door authentiek te zijn, zorgt voor een stijging van het zelfvertrouwen.

Nou, dat klinkt allemaal heel eenvoudig toch? Alleen hoe krijg je dat als manager nu voor elkaar? Vaak is het dan handig om een specialist in te schakelen die hierbij ondersteunt. Het is namelijk belangrijk om je collega’s aan het werk te houden. Niet alleen vanuit menselijk oogpunt maar ook vanuit financieel oogpunt. Want laten we eerlijk zijn, het kost ook veel geld als iemand in een burn-out terechtkomt. Alleen maar sturen op ‘snel weer aan het werk gaan’ werkt averechts. Dit draagt over het algemeen niet bij aan de duurzame inzetbaarheid van collega’s.

Lees dit praktijkvoorbeeld. Eén van de mensen die ik begeleid op dit gebied, dacht ook dat ze na 2 weken overspannen thuis wel weer op kon gaan bouwen. Haar werkgever had haar gezegd dat het goed voor haar was om snel het ritme weer op te pakken en stelde voor dat ze de eerste week 2x 2 uur ging werken. De week daarna leek hem 2x 4uur wel goed en de week daarna kon ze wel naar 3x 4 uur toch? Zijn bedoeling was dat ze binnen 6 weken weer op 32 uur werken per week zou zitten.

Deze dame zat na deze 3 weken voor de eerste keer bij mij in de stoel.  Er liepen dikke tranen over haar wangen en ze vertelde dat het echt niet ging. Ze was weer terug bij af en voelde de onrust door haar lijf gieren. Ze wilde het goed doen door te proberen te voldoen aan de verwachting van haar werkgever. De intenties van de werkgever waren ook goed, alleen… doordat deze collega zo onzeker was geworden, ging ze doen wat hij dacht dat goed was voor haar. Ze was nog helemaal niet in staat om iets te gaan doen wat goed was voor haar. Gelukkig had haar werkgever mijn nummer en zo konden we snel ingrijpen.  Haar overspannen toestand werd niet erger. Maar in de loop van de tijd gelukkig een heel stuk minder. We zijn gaan ontdekken wat haar intrinsiek motiveert en wat ze daarvoor nodig heeft.

Dit maakte duidelijk waarom het in eerste instantie mis was gegaan!

Eindresultaat:

  • Een opgeluchte manager
  • Een zelfverzekerde en gemotiveerde medewerker, die duurzaam inzetbaar is
  • Minder werkdruk voor de andere collega’s
  • Minder kosten
  • En een sterke verbetering in communicatie

Als manager is het van belang dat je de signalen van overbelasting signaleert. Een collega heeft het zelf namelijk niet altijd in de gaten. Schakel dan zo snel mogelijk een expert in. Zo voorkom je dat je collega in een burn-out terechtkomt.

Wil je hier meer over weten?  Neem dan contact op. Wij leggen je graag persoonlijk uit hoe je de signalen herkent.

Andere managers weten dit al. Kijk maar hier.

Mogen wij  jouw bedrijf en collega’s helpen?
Wij helpen werkgevers graag bij het structureel oplossen van verzuim door te investeren in hun collega’s. Meer weten? Nodig ons uit voor een presentatie (klik hier).

Wat zegt
Vrouw (41) - Docent ROC Midden Nederland

“November 2016 … ik zat er helemaal doorheen. Alles was me te veel, de chaos in mijn hoofd, mijn to-do lijstjes, mijn werk, mijn kinderen, mijn relatie, mijn eigen gedachten. Wat een ellende! Wat een puinhoop! En ik bleef maar doorgaan want in mijn ogen was er geen andere optie. Tot het moment dat ik…

Lees verder

Waarom Krachtig Mens? Omdat je gedoe wilt verhelpen en voorkomen op de werkvloer.

Gedoe ontstaat vaak door afname van vitaliteit. Hierdoor stijgt vaak ook het ziekteverzuim. En dat wil je voorkomen want weet jij hoe hoog de kosten voor verzuim bij jouw organisatie? Ziekteverzuim kost werkgevers in Nederland 11,5 miljard per jaar. Dat is ongelofelijk zonde! Het een leidt tot het ander. Gezonde en vitale medewerkers leiden tot een gezonde flow in jouw organisatie. En dus ook gezonde financiele resultaten. Als HR-manager, casemanager, werkgever, bedrijfsarts, zet jij je vast ook in om het verzuim en zo laag en kort mogelijk te houden.

Voor wie? Hét aanbod
Homekopie 1 - Jongeren hebben een grotere kans op een burn-out

Download Gratis

Het Ebook Faith Methode.

Vijf stappen voor krachtig herstel na tegenslag